Bine aţi venit la Ora de Dirigenţie!
„Nu din nou absențe / note / info / fizică / ... ”, parcă vă aud că spuneți după ce ați citit titlul! Aș putea paria că, la auzirea lui, multora dintre voi le vor veni în minte eternele „ora în care aprofundăm materia profesorului diriginte” sau „ora în care suntem pedepsiți pentru ce prostioare am mai făcut prin timpul săptămînii”. Cu siguranță, Dirigenția aduce față în față elevi, profesori și dilemele lor.
Activitatea de predare a fiecărui profesor presupune integrarea contribuţiei sale, armonizarea ei cu a celorlalţi colegi şi mai ales orientarea şi adecvarea ei la modelul de personalitate pe care vrem sa-l realizăm. Un asemenea rol îi revine dirigintelui.
Funcţia de diriginte îi sporeşte profesorului responsabilitatea, îi amplifică rolul şi îl aşează într-un anumit raport cu toţi ceilalţi factori educativi. Această funcţie îl apropie de elevi şi îi lărgeşte simţitor sfera de influenţă, adăugând la predarea specialităţii şi rolul de coordonator al întregii activităţi a clasei sale. Dirigintelui îi revine sarcina de a urmări climatul de muncă al clasei, interesul şi emulaţia elevilor pentru învăţătură, aria lor de informare, stilul de muncă, eficienţa activităţilor colective şi mai ales progresul fiecărui elev la fiecare obiect de învăţământ şi de la o etapă la alta.
Contribuţia dirigintelui este hotărâtoare prin modul în care ştie să organizeze şi să stimuleze dorinţa şi ambiţia elevilor de a-şi îndeplini cu simţ de răspundere toate obligaţiile şcolare. A le insufla conştiinţa datoriei şi autocontrolul înseamnă a-i ajuta să-şi înţeleagă corect statutul de şcolar şi să dobândească un comportament adecvat. Învăţându-i cum să-nveţe, cum să-şi organizeze munca, cum să-şi formeze priceperi, deprinderi şi atitudini corespunzătoare în activitatea de instruire, dirigintele îi ajută de fapt să se integreze cu succes în colectivul şcolar şi să-şi găsească drumul propriu al auto-realizării şi al auto-formării.
Legătura pe care dirigintele o menţine cu ceilalţi profesori şi cu ceilalţi factori educativi, prin comparaţia clasei sale cu celelalte clase şi mai ales prin raportarea rezultatelor la obiectivele stabilite pe şcoală, acesta devine îndrumătorul real al adevăratei formări şi dezvoltări al elevilor îmbinând calitatea de profesor cu cea de educator.
Îi ajută pe elevi să înţeleagă corect faptul că instruirea reprezintă principala cale de dezvoltare multilaterală, îi ajută să se maturizeze şi să-şi conştientizeze principalele îndatoriri şcolare.
Dirigintele este preocupat să-şi pună clasa în legătură cu mediul social, cu viaţa şi cu problemele ei. Frumuseţea relaţiilor cu ceilalţi, utilizarea timpului liber, bucuria de a trai, nevoia de a cunoaşte, grija pentru păstrarea mediului natural, lupta pentru pace, prietenia şi solidaritatea cu tineretul înaintat şi alte aspecte ale pregătirii elevilor pentru viaţa socială, se înscriu de asemenea printre obiectivele principale ale muncii educative a dirigintelui la orice clasă. Conştiinţa politico-morală a elevilor va forma nucleul în jurul căruia trebuie să se structureze principalele preocupări ale fiecărui tânăr, a-l ajuta să vadă însemnând a-l orienta.
Orice diriginte urmăreşte realizarea unor obiective concrete cum sunt:
- studierea şi cunoaşterea personalităţii elevilor;
- organizarea şi educarea colectivului de elevi;
- asigurarea succesului la învăţătură al tuturor elevilor şi întărirea disciplinei;
- formarea şi dezvoltarea profilului moral al fiecăruia;
- orientarea şcolară şi profesională a tuturor elevilor clasei;
- organizarea timpului liber al elevilor;
- coordonarea eforturilor educative ale tuturor profesorilor clasei şi asigurarea unităţii de cerinţe şi de acţiune.
- cunoaşterea elevilor;
- rezultatele la învăţătură;
- aptitudini deosebite;
- măsurile educative întreprinse.
Activitatea practică va cuprinde un sistem de acţiuni educative, organizate în funcţie de nivelul de dezvoltare al elevilor clasei, de preocupările şi problemele care-i frământă la un moment dat, de faptele de viaţă care-i mobilizează şi interesează. Astfel de acţiuni sunt:
- organizarea unor întâlniri şi discuţii cu personalităţi culturale şi ştiinţifice;
- vizite în instituţii culturale, muzee, expoziţii de artă, spre a le oferi elevilor posibilitatea de a cunoaşte concret sensul unei munci desfăşurată cu pasiune;
- dezbaterea unor fapte de viaţă, cunoscute de elevi pentru a le influenţa opiniile;
- participarea la acţiuni şi evenimente importante care să consolideze deprinderi de muncă şi opţiuni şcolare şi profesionale.
Felicitari ! Sunt convinsa ca aveti o mare experienta in aceasata activitate minunata!
RăspundețiȘtergereEFoarte bine spus. Eu foarte multe lucruri interesante am descoperit împreună cu elevii mei am cutreerat toată Țara,am participat la un șir de proiecte educaționale.Rezultatele au fost vizibile realizând obiectivele propuse mai sus.
RăspundețiȘtergere